Directe Schade Afhandeling
Schadeafhandeling
Directe Schadeafhandeling - DSA -
De regeling Directe Schadeafhandeling geeft je sinds 1 juli 2021 de keuze om een WA-schade door je eigen vertrouwde WA-verzekeraar af te laten handelen.
Dit is er veranderd:
Je kunt nu al bijna alle soorten schade melden bij je eigen verzekeraar of je eigen verzekeringsadviseur.
Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allriskdekking van de autoverzekering.
Bij de WA-dekking en de WA+ Beperkt cascodekking was dit nog niet zo: je moest schade aan je eigen motorijtuig, waarvoor een ander aansprakelijk is, zelf verhalen op de ander zijn of haar verzekeraar.
Daarom hebben verzekeraars gezamenlijk een rechtstreekse schadeafhandeling mogelijk gemaakt voor hun klanten van autoschades waarvoor een ander aansprakelijk is.
Naast dat dit sneller gaat, kun je ook gebruikmaken van de voordelen van het schadeherstel dat je eigen verzekeraar kan bieden, zoals vervangend vervoer tijdens de reparatie.
Moet ik gebruiken maken van deze regeling?
De regeling Directe Schadeafhandeling geeft je sinds 1 juli 2021 de keuze om een WA-schade door je eigen vertrouwde WA-verzekeraar af te laten handelen.
Dit is er veranderd:
Je kunt nu al bijna alle soorten schade melden bij je eigen verzekeraar of je eigen verzekeringsadviseur.
Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allriskdekking van de autoverzekering.
Bij de WA-dekking en de WA+ Beperkt cascodekking was dit nog niet zo: je moest schade aan je eigen motorijtuig, waarvoor een ander aansprakelijk is, zelf verhalen op de ander zijn of haar verzekeraar.
Daarom hebben verzekeraars gezamenlijk een rechtstreekse schadeafhandeling mogelijk gemaakt voor hun klanten van autoschades waarvoor een ander aansprakelijk is.
Naast dat dit sneller gaat, kun je ook gebruikmaken van de voordelen van het schadeherstel dat je eigen verzekeraar kan bieden, zoals vervangend vervoer tijdens de reparatie.
Moet ik gebruiken maken van deze regeling?
Nee, je bent niet verplicht om van deze regeling gebruik te maken.
Je kunt er ook voor kiezen om de schade te melden op een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Of je kiest ervoor de schade zelf te verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Je kunt er ook voor kiezen om de schade te melden op een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Of je kiest ervoor de schade zelf te verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Wanneer is de regeling van toepassing?
Directe Schadeafhandeling is van toepassing in het volgende geval:
- bij een botsing van een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig waarbij jouw auto beschadigd raakt, en
- wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor jouw schade, en
- zowel jouw personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.
In deze gevallen geldt de regeling niet:
Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing:
Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing:
- bij letsel- en overlijdensschade
- bij een botsing tussen meer dan 2 voertuigen
- wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is
- wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan
- Directe Schadeafhandeling is ook niet van toepassing in het geval van
- een toegestane WAM-uitsluiting, zoals diefstal, snelheidsritten of snelheidswedstrijden
- wanneer je geen geldige WA-verzekering hebt, bijvoorbeeld als er sprake is van een opschorting van de dekking omdat je de premie niet betaald hebt
- wanneer jij of de bestuurder van jouw motorrijtuig alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen hebt gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden, of als jij of de bestuurder niet mag rijden
- wanneer je fraude pleegt
- een botsing met een buitenlands motorrijtuig
- wanneer het motorijtuig dat met jouw motorrijtuig in botsing is gekomen niet verzekerd is bij of via een deelnemende verzekeraar bij deze regeling
Dan moet je schade wel zelf verhalen bij de (verzekeraar van) de aansprakelijke partij.
Wat moet ik doen?
Meld een schade op tijd en geef je verzekering jouw volledige medewerking om de schade af te kunnen wikkelen.
Als je dat niet doet kunnen zij je niet verder helpen.
Met medewerking verlenen wordt onder andere bedoeld dat je de belangen van je verzekering niet schaadt.
Als je bijvoorbeeld fraude pleegt nemen wij een aantal maatregelen.
Meer hierover kun je lezen in de polisvoorwaarden die horen bij je WA-verzekering.
Meer informatie over fraude vind je op de website van je verzekeraar.
Deze schade krijg je vergoed:
De schade die jouw WA-verzekering aan jou vergoedt omvat alle schade die jij ook kunt vorderen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Mijn voertuig is total loss, wat nu?
Stelt de expert vast dat je voertuig total loss (totaal verlies) is?
Dan moet je in sommige gevallen afstand doen van je motorrijtuig voordat je verzekering de schade betaalt.
Je draagt dan het eigendom over aan je verzekeraar of aan een opkoper die de verzekering kiest.
Het overdragen van eigendom is in ieder geval van toepassing bij motorrijtuigen jonger dan 10 jaar waarbij de dagwaarde hoger is dan € 2.000.
Doe je in dit geval geen afstand van je voertuig?
Dan is de regeling Directe Schadeafhandeling niet van toepassing en kan je eigen verzekering de schade niet met jou afhandelen.
Zo werkt het proces van schadeherstel
Wanneer je kiest voor de regeling Directe Schadeafhandeling, kun je gebruik maken van reparatie via het netwerk van je verzekeraar.
Schadeherstel door een aangesloten reparateur heeft de volgende voordelen:
Kies je voor de regeling Directe Schadeafhandeling én voor reparatie via het netwerk van je verzekeraar?
Neem dan contact met hen op en geef de hersteller van jouw keuze door. Zij informeren de hersteller waarna je zelf een afspraak voor herstel maakt.
De voordelen van Directe Schadeafhandeling
Als de schade voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven onder ‘Wanneer is de regeling van toepassing?’, dan heeft Directe Schadeafhandeling veel voordelen:
Extra informatie
De regeling Directe Schadeafhandeling is tot stand gekomen door verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars.
Verbond van Verzekeraars is de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland.
Op de website van het Verbond van Verzekeraars vind je meer informatie over deze regeling.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Jouw adviseur helpt je graag.
Meld een schade op tijd en geef je verzekering jouw volledige medewerking om de schade af te kunnen wikkelen.
Als je dat niet doet kunnen zij je niet verder helpen.
Met medewerking verlenen wordt onder andere bedoeld dat je de belangen van je verzekering niet schaadt.
Als je bijvoorbeeld fraude pleegt nemen wij een aantal maatregelen.
Meer hierover kun je lezen in de polisvoorwaarden die horen bij je WA-verzekering.
Meer informatie over fraude vind je op de website van je verzekeraar.
Deze schade krijg je vergoed:
De schade die jouw WA-verzekering aan jou vergoedt omvat alle schade die jij ook kunt vorderen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Mijn voertuig is total loss, wat nu?
Stelt de expert vast dat je voertuig total loss (totaal verlies) is?
Dan moet je in sommige gevallen afstand doen van je motorrijtuig voordat je verzekering de schade betaalt.
Je draagt dan het eigendom over aan je verzekeraar of aan een opkoper die de verzekering kiest.
Het overdragen van eigendom is in ieder geval van toepassing bij motorrijtuigen jonger dan 10 jaar waarbij de dagwaarde hoger is dan € 2.000.
Doe je in dit geval geen afstand van je voertuig?
Dan is de regeling Directe Schadeafhandeling niet van toepassing en kan je eigen verzekering de schade niet met jou afhandelen.
Zo werkt het proces van schadeherstel
Wanneer je kiest voor de regeling Directe Schadeafhandeling, kun je gebruik maken van reparatie via het netwerk van je verzekeraar.
Schadeherstel door een aangesloten reparateur heeft de volgende voordelen:
- Gratis leenauto
- Haal- & brengservice
- Je hoeft niets voor te schieten
- Door expertise vaak een korte reparatieduur
- 4 jaar garantie op reparaties (BOVAG)
Kies je voor de regeling Directe Schadeafhandeling én voor reparatie via het netwerk van je verzekeraar?
Neem dan contact met hen op en geef de hersteller van jouw keuze door. Zij informeren de hersteller waarna je zelf een afspraak voor herstel maakt.
De voordelen van Directe Schadeafhandeling
Als de schade voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven onder ‘Wanneer is de regeling van toepassing?’, dan heeft Directe Schadeafhandeling veel voordelen:
- Je klopt gewoon aan bij je verzekeraar of je adviseur en meldt de schade. De schade wordt dan sneller afgehandeld;
- Het indienen van een claim kost jou straks minder tijd, omdat jij niet meer hoeft uit te zoeken bij wie de ander verzekerd is;
- Jij of jouw adviseur hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij over wie aansprakelijk is;
- Je kunt gebruikmaken van een breed netwerk aan schadeherstelbedrijven, waarbij je verzekerd bent van kwaliteit en daarnaast vervangend vervoer;
- Je betaalt niets voor deze service.
Extra informatie
De regeling Directe Schadeafhandeling is tot stand gekomen door verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars.
Verbond van Verzekeraars is de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland.
Op de website van het Verbond van Verzekeraars vind je meer informatie over deze regeling.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Jouw adviseur helpt je graag.